Конспекти з економіки

Методична розробка уроку

Навчальна гра «Брейн-ринг»
Загальні правила гри

1. «Бейн-ринг» проходить у формі змагання команд щодо першочерговості та правильності відповідей на запитання ведучого.
2. Перед грою проходить жеребкування черговості виступу команд у формі розіграшу карток з порядковими номерами виступів.
3. Гра складається з трьох турів, у яких будь-яка команда обов’язково зустрічається по одному разу з кожним суперником.
4. Кожен ігровий тур забезпечується індивідуальною карткою проблемних питань. Кожна картка має 9 запитань, які сформовані за тематикою дисципліни, потребують застосування творчих компонентів у відповіді, визначення прізвища відомого вченого в галузі науки, дати визначення понять з предмета «Економіка підприємства».
5. На обговорення питань ведучого командам відводиться 30 сек.
6. Команда, яка першою знайшла відповідь на запитання, повинна підняти руку і представити відповідь. Якщо команда дає неправильну відповідь, - команда-суперниця має 15 сек. Для відповіді на це ж запитання.
7. За правильну відповідь на запитання команда одержує 2 бали рейтингу. Якщо відповідь неправильна (відповідь не знайдено),  - 0 балів. Результати бальної оцінки заносяться секретарем у відомість.
8. Якщо обидві команди не відповіли на запитання, наступне питання оцінюється на 1 бал вище.
9. Команда, яка в ігровому турі набрала найбільшу кількість балів рейтингу, вважається переможницею туру. Місце команди, що програла, займає наступна по жеребкуванню.
10. Оцінювання навчальних досягнень  учнів, які приймали участь у начальній грі здійснюється слідуючим чином:  команда переможців отримує оцінки від 10 до 12 балів, команда, яка зайняла друге місце відповідно від 7 до 9 балів і команда яка зайняла третє місце місце отримує оцінки від 4 до 8 балів.
Оскільки, відповідь на питання – це колективна робота всієї команди, то пропоную членам самостійно виставити оцінки в залежності від внеску кожного.
В кінці уроку пропоную учням заповнити анкету.


  АНКЕТА


Дата:___________________________
Ім’я:___________________________
1. Під час занять я зрозумів, що...

2. Найкориснішим для мене було...

3. Своїми основними помилками я вважаю...

4. Мені не сподобалося...

5. Найбільше мені сподобалося, як працював...

6. На такому занятті я хотів би...

7. На місці викладача я...










Питання  для проведення брейн -рингу

1.                   Бартер — безпосередній (без використання грошей) обмін одно­го товару на інший
2.                   Відрядна форма оплати праці — оплата праці, яка прямо залежить від кількості виробленої продукції.
3.                   Галузь — група фірм, які виробляють однакові або однорідні про­дукти.
4.                    Ціноутворення – це процес обґрунтування, затвердження та перегляду цін і тарифів, визначення їх рівня, співвідношення та структури.
5.                   Дебет — поняття бухгалтерського обліку, яке означає збільшен­ня активів або зменшення пасивів.
6.                   Конкуренція — суперництво між виробниками за покупців на ринку
7.                   Державний бюджет — баланс доходів і видатків держави за пев­ний проміжок часу (як правило, за рік).
8.                   Економічний прибуток — різниця між повним виторгом фірми та явними і неявними витратами виробництва,
9.                   Банкрутство — неспроможність фірм, установ, фізичних осіб здійснювати платежі за борговими
10.               Виробники — підприємства, які використовують власні і залучені виробничі ресурси для виготовлення товарів і послуг.
11.               Виробничі (економічні) ресурси (фактори виробництва су­купність ресурсів, що використовуються для виробництва товарів і послуг: земля, праця, капітал, підприємницькі здібності.
12.               Гроші — все, що є засобом обміну. Г. є також мірою вартості, оскільки дозволяють порівнювати вартість товарів і послуг, а також засобом нагромадження
13.               Основна заробітна плата – це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норм часу, виробітку, обслуговування, посадових обов’язків). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців, а також суми процентних або комісійних нарахувань в залежності від обсягу доходів (прибутку), отриманих від реалізації продукції (робіт, послуг).
14.               Додаткова заробітна плата – це винагорода за працю понад установлені норми за трудові успіхи та винахідливість, за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні та компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством, премії, пов’язані з виконанням виробничих завдань та функцій.
15.               Депозит — сума грошей, яку клієнт вносить на зберігання у банк.
16.               Доход — надходження зарплати, процента, дивідендів та інших грошових виплат, які одержує особа чи країна протягом певного часу
17.               Ефективність — 1) співвідношення витрат і результатів в еко­номіці; 2) відсутність втрат; 3) використання ресурсів, яке забезпе­чує максимально можливий рівень задоволення потреб за даних факторів виробництва і технологій.
18.               Продуктивність — відношення обсягів випуску продукції до вит­рат ресурсів за певний період часу; зростає під впливом розвитку техніки і технології, підвищення кваліфікації та капіталоозброєності праці.
19.               Реальна заробітна плата — кількість матеріальних благ і послуг, яку можна придбати за номінальну (грошову) заробітну плату
20.              Прибуток – це та частина чистої виручки та інших доходів, що залишається підприємству після відшкодування усіх витрат, пов’язаних з виробництвом і збутом реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) та іншими видами звичайної та надзвичайної діяльності.
21.              Економіка підприємства – це сукупність економічних процесів, які здійснюються на підприємстві при використанні ресурсів для задоволення матеріальних потреб у відповідності до матеріальних можливостей учасників господарської діяльності.
22.              Матеріальні потреби – це бажання людей, підприємств і держави володіти товарами, тобто певним обсягом готової продукції, наданими послугами і виконаними роботами.
23.               Основні засоби – сукупність матеріально-речових цінностей, що діють у натуральній формі протягом тривалого часу як у сфері матеріального виробництва, так і у невиробничій сфері.
24.               Ціна виконує ряд функцій, а саме:
Планово-облікову (забезпечує оцінку майна, облік результатів господарювання та їх прогнозування).
Стимулюючу (сприяє мотивації раціональному використанню об-межених ресурсів, науково-технічному прогресу, оновленню асортименту).
Розподільчу (дозволяє розподілити доходи в суспільстві).
Регулюючу (здійснює збалансування між окремими виробництва-ми, попитом і пропозицією).
25.              Заробітна плата – це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.
26.              Збиток – перевищення суми витрат над сумою доходу, для отримання якого були здійснені ці витрати.
27.              Валова продукція – це фактичні обсяги господарської діяльності в грошовому (натуральному) виразі суб’єкта господарювання за календарний період.
28.              Доходи майбутніх періодів – доходи, отримані протягом поточного або попередніх звітних періодів, які належать до наступних звітних періодів. До доходів майбутніх періодів відносяться, зокрема, доходи у вигляді одержаних авансових платежів за здані в оренду основні засоби (авансові орендні платежі, передплата на газети, журнали, періодичні та довідкові видання, виручка за вантажні перевезення, виручка від продажу квитків транспортних і театрально-видовищних підприємств, абонентна плата за користування засобами зв’язку
29.              Собівартість – витрати суб’єкта господарювання на калькуляційну одиницю об’єкта господарської діяльності.
30.              Фондовіддача показує скільки валової продукції (виручки, доходу) одержує підприємство на 1 грн. коштів, вкладених в основні засоби.
31.               Фондомісткість господарської діяльності характеризується коштами, які витратило підприємство на формування основних засобів, щоб одержати на 1 грн. валової продукції (виручки, доходу).
32.               Фондоозброєність праці – вартість основних засобів, які використовуються середньосписковим працівником для здійснення господарської діяльності
33.              Продуктивність праці – це виробіток (обсяг господарської діяльності – валова продукція, виручка, доход тощо) в грошовому (натуральному) виразі на одного середньоспискового працівника підприємства в розрахунку на рік, день, годину.
34.              Кредиторська заборгованість за товари, роботи, послуги – заборгованість постачальникам і підрядчикам за матеріальні цінності, виконані роботи та отримані послуги (крім заборгованості, забезпеченої векселями).
35.              Трудоємкість продукції – це затрати праці на одиницю обсягу господарської діяльності в грошовому (натуральному) виразі.
36.              Рентабельність – це відносний показник, тобто рівень прибутковості, що вимірюється у відсотках і показує, скільки копійок прибутку одержує підприємство при понесених витратах в його господарській діяльності у розмірі 1 гривні.
37.              Запаси – предмети праці, що призначені для обробки, переробки, використання у виробництві для господарських потреб, а також засоби праці, які підприємство включає до складу малоцінних та швидкозношуваних предметів.
38.              Трудові ресурси – це частина працездатного населення, що за своїми віковими, фізичними, освітніми даними відповідає певній сфері діяльності. На рівні суб’єкта господарської діяльності трудові ресурси визначаються персоналом або кадрами.
39.              Керівники – це працівники, що займають посади керівників підприємств та їх структурних підрозділів. До них відносяться директори (генеральні директори), голови правління, начальники, завідувачі, керуючі, виконроби, майстри на підприємствах, у структурних підрозділах; головні спеціалісти (головний економіст, головний бухгалтер, головний інженер, головний механік тощо), а також заступники відповідно до вищеперелічених посад.
40.              Кваліфікація – здатність (ступінь підготовленості) працівника виконувати завдання та обов’язки відповідної роботи обумовленої складності. Кваліфікація робітників визначається розрядами, а інших працівників – відповідними посадами.
41.              Собівартість продукції (робіт, послуг) – це виражені в грошовій формі поточні витрати підприємства на її виробництво і збут. Витрати на виробництво валової продукції (чи собівартість валової продукції) характеризують витрати поточного періоду (року, кварталу, місяця) та утворюють виробничу (заводську) собівартість, а витрати на виробництво і збут товарної продукції (продукції, що реалізується) – повну собівартість продукції.
42.               Витрати на утримання та експлуатацію устаткування – це витрати у вигляді амортизаційних відрахувань основних засобів, обчислених за їх вартістю відповідно до встановлених норм, витрати на проведення робіт з поліпшення устаткування, знос малоцінних і швидко-зношуваних інструментів та пристроїв нецільового призначення .
43.              Непрямі витрати – витрати, що не можуть бути віднесені безпосе-редньо до конкретного об’єкта витрат економічно доцільним шляхом. До непрямих витрат належать витрати, пов’язані з виробництвом кількох видів продукції (витрати на утримання та експлуатацію устаткування, загальнови-робничі, загальногосподарські витрати), що включаються до собівартості за допомогою спеціальних методів.
44.              Іпотечний кредит – це особливий вид економічних відносин з приводу надання кредитів під заставу нерухомого майна.
45.              Оборотні активи – грошові кошти та їх еквіваленти, що не обмежені у використанні, а також інші активи, призначені для реалізації чи споживання протягом операційного циклу чи протягом не більше дванадцяти місяців з дати балансу.
46.              Зобов’язання – це заборгованість підприємства, що виникла внаслідок минулих подій і погашення якої, як очікується, призведе до зменшення ресурсів підприємства, що втілюють у собі економічні вигоди.
47.              Акція – цінний папір, що засвідчує дольову участь у статутному фонді товариства і надає її власнику певні корпоративні права.
48.              Статутний капітал – зафіксована в установчих документах загальна вартість активів, які є внеском власників (учасників) до капіталу підприємства.




Методична розробка
Урок-гра
«Плачу за підказку» з теми: «Види підприємств за розмірами організаційно-правовими формами.»


Мета уроку:     Узагальнити знання учнів з теми «Види підприємств за      розмірами організаційно-правовими формами»
                  Розвивати логічне мислення, пам'ять, кмітливість,                                                         формувати   критичне мислення. Виховувати творчі здібності учнів, ділову активність, здатність надавати один одному допомогу.

Тип уроку:          Узагальнення і систематизація знань.

Форма уроку:     Інтелектуальна гра.


Структура уроку

1.                  Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів – 3 хвилини.
2.                  Організаційний момент – 4 хвилини.
Привітання з учнями.
Перевірка присутніх учнів на уроці.

         3.                  Інтелектуальна гра «Плачу за підказку» - 32 хвилини.
4.                  Підведення підсумків уроку та оцінювання знань учнів – 5 хвилин.
5.                  Домашнє завдання – 1 хвилина.
  
Хід уроку

1. Мотивація навчальної пізнавальної діяльності учнів.

Розповідь учителя. Ми вивчили тему. Види підприємств за організаційно-правовими формами, та за розмірами.
Із даної тем Ви багато дізналися, які види підприємств є на сучасному етапі, який механізм їх створення і діяльності. Тому я запрошую вас до активної участі у розв’язані певних питань із реєстрації, створення і діяльності підприємств.
Сьогодні на уроці проведемо інтелектуальну гру «Плачу за підказку». Настав час позмагатися та показати свої знання. Наприкінці уроку ми дізнаємося, хто з вас на відмінно засвоїв дані теми.
ІІ Організаційний момент

Учитель ознайомлює учнів  з правилами гри.

Загальні правила гри.

Для проведення уроку клас ділиться на групи по 5 чоловік – 4 гравці і 5-й учень консультант. Попередньо готуються житони, які учитель вручає кожному учневі, Кількість житонів має бути більша у два рази від кількості запитань. Консультанти отримують відомість, яку заповнюють та здають наприкінці уроку.
Учень приступає до роботи – готує відповіді до свого варіанта, а якщо у нього виникли труднощі, звертається за допомогою до «консультанта», підказка консультанта – коштує один житон. Якщо «консультант» групи не може допомогти, можна скористатися підказкою консультанта з іншої групи, але тоді повинен платить учень і «консультант», який не зміг відповісти, якщо учень не знає відповіді і дав не правильну відповідь, при не звернувся до «консультанта», щоб не витрачати житони, він платить штраф – 2 житони. Оцінка виставляється в залежності від кількості житонів, що залишились.
Усі житони залишились – 12
95-99%                      11
90-94%                      10
 85-89%                      9
 80-84%                      8
 75-79%                      7
 70-74%                      6
 65-69%                      5
 60-64%                      4
Менше 60% негативна оцінка
Робота консультанта оцінюється за кількістю зароблених житонів (кількістю правильних відповідей – підказок), згідно заповненої відомості.
Така система опитування дає змогу допомогти тому, хто відповідає і отримати оцінку, а не зауваження учителя. Крім того, необхідність уважно стежити за відповідями інших – це не тільки допомагає розвивати увагу, але і сприяє зміцненню знань.

ІІІ. Запитання

1 варіант
1.      Хто виражає структури підприємства, встановлює пильність працівників?
2.      Чи можуть декілька підприємств об’єднатися для ведення спільних справ?
3.      Хто керує акціонерним товариством?
4.      Що являється змістом діяльності виробництва?
5.      На які види поділяються підприємства за формою власності?
6.      Для якого типу суб’єктів підприємницької діяльності наявність статуту не є обов’язковою умовою?
7.      До якого типу підприємств за розмірами належить невеличка взуттєва майстерня відкрита одним підприємцем на власні кошти, в якій працює 4 майстри?
8.      Із яких причин ліквідовують державні підприємства?
9.      Всі учасники несуть відповідальність за будь-яке рішення кожного з них?
10. Людина є власником акції підприємства?








2 варіант

1.      На якій основі підприємство може мати відносини з громадянами, організаціями, іншими підприємствами?
2.      Що являється змістом діяльності посередництва?
3.      Що можуть мати філії, представництва та інші відокремлені підрозділи підприємства статус юридичної особи?
4.      Як поділяється підприємства за формою організації?
5.      Яку відповідальність передбачає товариство з обмеженою відповідальність?
6.      Яка найбільш поширена організаційна форма підприємств у економічно розвинутих країнах світу?
7.      Яка форма бізнесу, що передбачає об’єднання декілька осіб, які працюють у медицині?
8.      Хто здійснює керівництво у виробничому кооперативі?
9.      Що являється критерієм класифікації підприємств за розмірами в Україні?
10. З якою метою акціонерні товариства продають свої акції?



3 варіант

1.      Як поділяються підприємства за розмірами?
2.      Завод, що виробляє телевізори, власником якого є 8200 акціонерів, з пильністю працівників 3000 осіб за організаційно – правовою формою є - ?
3.      Яку відповідальність несе власник одноосібного володіння?
4.      Невелике за розміром підприємство розділяє між трьома володарями управлінську відповідальність за збитки?
5.      Легше за все організувати та ліквідувати підприємстві, які належать до організаційної форми?
6.      Як називається фірма, члени якої несуть відповідальність у межах своєї частки майна?
7.      Які функції виконує строкові підприємство?
8.      Як утворюється статутний капітал акціонерних товариств?
9.      Хто має право наймати керівника підприємства?
10. Збори засновників 1-2 рази на рік, а між ними найменший керівник?



4 варіант

1.      Яка різниця між акціонерами товариствами відкритого і закритого типу?
2.      При якій організаційно-правовій формі власник має найбільший ступінь свободи?
3.      Як малі підприємства допомагають зменшенню безробіття?
4. На які групи поділяються підприємства за видами діяльності?
5. Як називається дохід, який отримують власники акцій?
6. Що таке підприємство?
7. На основі яких документів створюється підприємство – юридична особа?
8. Для якого типу підприємств характерна значна концентрація грошей, матеріальних активів, модських ресурсів?
9. Визначіть тип підприємств за розміром; супермаркет, одним з фінансових джерел якого є випуск акцій і в якому зайнято 130 працівників.
10. Який тип підприємства найкраще відкрити, щоб здійснювати продажу з лотка тортів?

Відповіді на запитання
1 варіант

1.                  Підприємство самостійно.
2.                  Підприємства мають право на добровільних посадах об'єднувати свою господарську діяльність.
3.                  Збори акціонерів, а між ними Рада директорів чи правління.
4.                  Виробництво товарів, надання послуг, виконання робіт.
5.                  Приватні, державні, колективні.
6.                  Суб'єкт підприємницької діяльності – фізична особа.
7.                  Мале підприємство.
8.                  Роздержавлення і приватизація, збитковість.
9.                  Партнерство.
10.             Корпорація.


2 варіант

1.                 На основі договорів.
2.                 Встановлення зв'язків між продавцями та покупцями товарів і  послуг.
3.                 Ні, вони діють на основі  положення про них, затвердженого підприємством.
4.                 Одноосібне володіння, корпорація, партнерство.
5.                 Відповідальність у межах паю.
6.                 Одноосібне володіння.
7.                 Партнерство.
8.                 Загальні збори членів кооперативу, правління, ревізійна комісія.
9.                 Чисельність працівників і обсяг валового доходу за рік.
10.            З метою залучення коштів.
3 варіант

1.                  Малі, до 50 осіб, обсяг реалізації <50 тис. євро, середні від 50 осіб до 1000 осіб, обсяг реалізації від 50 тис. до 5 млн. євро, великі більше 1000 осіб, обсяг реалізації більше 5 млн. євро.
2.                  Корпорація.
3.                  Повна майнова відповідальність за зобов'язаннями.
4.                  Партнерство.
5.                  Одноосібне володіння.
6.                  Корпорація.
7.                  Захищає бізнес і населення, забезпечує прибуток.
8.                  За рахунок внесків його учасників шляхом придбання ними акцій.
9.                  Власник або уповноважений ним орган.
10.             Які органи управління товариства з обмеженою відповідальністю?

4 варіант

1.                 Акції відкритого товариства вільно продаються і купляються на ринку цінних паперів.
2.                 Одноосібне володіння.
3.                 Розвиток малих підприємств призводить до створення нових робочих місць.
4.                 Виробничі, посередницькі, комерційні, фінансові, страхові.
5.                 Дивіденди.
6.                 Підприємство – самостійно господарюючий статутний суб'єкт, який має право юридичної особи і здійснює виробничу, науково дослідницьку діяльність з метою одержання відповідного доходу.
7.                 Статут, установлений договір, рішення власників.
8.                 Корпорація.
9.                 Середнє.
10.            Одноосібне володіння.

ІV. Підведення підсумків уроку та оцінювання знань учнів.

V. Домашнє завдання: скласти кросворд на тему «Види підприємств».




Додаток 1
Відомість №_

Консультант: ________________


№ п/п
Прізвище, ім'я
Кількість жетонів 
Запитання, які викликані труднощі
Оцінка

































https://drive.google.com/open?id=1kBehNEv5nj8oqxziARBf4GJRRZzHj5tv

Немає коментарів:

Дописати коментар